Hou je brein gezond!
Met ‘brainfoods’

Ons brein verbruikt, net als een computer, heel veel energie: er wordt geschat dat 20% van de energie in ons lichaam naar het brein gaat. Onze hersenen hebben ook voedingstoffen nodig om gezond te blijven. Omega -3 vetzuren bijvoorbeeld, die je in vette vis zoals makreel, tonijn of zalm vindt. Maar ook antioxidanten, die in bittere chocolade zitten en in rode of blauwe bessen, om maar een paar te noemen.

Omega-3 vetzuren

Deze omega -3 vetzuren zijn nodig om membranen rond elke lichaamscel te bouwen, ook de hersencellen. Zo verbeteren ze de structuur van deze cellen, neuronen genoemd. Er zijn studies die aantonen dat mensen met hoge niveaus van omega-3 vetzuren een verhoogde bloedstroom in het brein hebben. Er lijkt ook een verband te zijn tussen omega-3 vetzuren niveaus en een beter denkvermogen. Het is daarom belangrijk om voldoende vette vis en plantaardige oliën te eten.

Antioxidanten

Antioxidanten helpen bij het verminderen van oxidatieve stress (beschadiging van cellen) en ontstekingen, die samenhangen met het verouderen van het brein en bepaalde hersenaandoeningen.

In cacao zitten bijvoorbeeld flavonoïden, een bepaald type antioxidant. Onderzoek toont aan dat de cacao flavonoïden goed kunnen zijn voor het brein. Ze dragen bij aan de groei van neuronen en bloedvaten in de hersendelen, die te maken hebben met herinnering en leren. Ze kunnen ook de bloedstroom in het brein stimuleren.

Verschillende soorten bessen zoals bosbessen, zwarte bessen, blauwe bessen en rode bessen bevatten ook flavonoïden, w.o. anthocyanen, cafeïnezuur, catechine en quercetine. Het schijnt dat deze antioxidanten de communicatie tussen hersencellen kan verbeteren. Kijk eens op yakult.nl/recepten voor een heerlijke bessen smoothie.

Meer ‘brainfoods’

Behalve vette vis en bessen zijn er meer ‘brainfoods’. Sommigen bevatten antioxidanten of omega 3 vetzuren, anderen onverzadigde vetten en vitamines die belangrijk zijn voor je breingezondheid.

Noten en zaden bevatten omega 3 vetzuren én antioxidanten, w.o. vitamine E. Met name als je ouder bent, worden je hersenen gevoeliger voor oxidatieve stress en vitamine E kan hierbij helpen.

In volkoren producten zit veel vitamine E. Denk aan zilvervlies rijst, gerst, bulgur, havermout, volkorenpasta en volkorenbrood.

Soja producten bevatten polyfenolen, een speciale groep antioxidanten. Deze lijken ook een positieve invloed te hebben op ons brein.

Ze zijn niet alleen heerlijk bij het ontbijt of lunch maar ook een goede bron van vitamine B (B12, B6 en B2), vitamines die belangrijk zijn voor het in stand houden van een gezond brein.

Ze zitten vol gezonde onverzadigde vetten die de bloeddruk kunnen verlagen. Een hoge bloeddruk is verbonden met cognitieve schade van het brein.

Deze groente is rijk aan glucosinolaten. Als het lichaam deze afbreekt, produceren ze isothiocyanaten en die kunnen oxidatieve stress van het brein verminderen. Verder bevat het veel vitamine C en flavonoïden, die goed zijn voor de hersenen. Ook spruitjes, paksoi, spitskool, bloemkool en boerenkool bevatten glucosinolaten.

Iedereen weet dat koffie je kan helpen wakker en geconcentreerd te blijven. Cafeïne in koffie blokkeert het stofje adenosine, dat je slaperig maakt. Er zijn ook aanwijzingen dat cafeïne de capaciteit van het brein verhoogt om informatie te verwerken. De antioxidanten in koffie kunnen breingezondheid ondersteunen als je ouder wordt. Maar drink niet te veel koffie, anders slaap je te weinig.

Prebiotica zijn speciale vezels die dienen als voeding voor de darmbacteriën. Door het eten van prebiotica hou je het aantal gunstige darmbacteriën op peil en zorg je dat ze actief blijven. Je vindt deze speciale vezels onder andere in witlof, asperges en knoflook maar ook in peulvruchten. De darmbacteriën die van prebiotica houden, produceren allerlei nuttige stoffen, zoals boterzuur en andere korte keten-vetzuren, en uit onderzoek blijkt dat sommige van die stoffen kunnen helpen om je goed te voelen in tijden van stress.*

Benieuwd welke onderzoeken er met probiotica zijn gedaan op dit gebied? Kijk hier. Doorklik naar pagina over onderzoek.

Leefstijl

Om een gezond brein te houden, is het niet alleen belangrijk om gezond te eten. Een goede leefstijl is meer dan voeding. Denk ook aan:

  • niet te veel of te weinig eten.
  • genoeg slapen
  • voldoende drinken
  • regelmatig bewegen (liefst in de buitenlucht)
  • stress verminderen (of: voldoende ontspannen)
  • niet te veel alcohol drinken.
  • niet roken
Wanneer u onze website gebruikt, worden er cookies geplaatst voor analysedoeleinden en om uw ervaring op onze website waardevoller te maken. Als u op “Akkoord” klikt, wordt er nog een cookie geplaatst die ervoor zorgt dat de inhoud en advertenties beter op uw voorkeuren voor deze en andere websites worden afgestemd.
Akkoord Lees meer over het beheren van uw cookie-instellingen.