Darm, brein & een druk leven

Share on email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Stress, slecht slapen, onvoldoende beweging… allemaal negatieve invloed op je darmen. En al die dingen liggen op de loer bij een druk leven. Niet alleen bij volwassenen en ouderen. Oók bij jongeren (pubers en studenten) en zelfs bij kleine kinderen, kunnen te veel prikkels voor ‘ongelukkige’ darmen zorgen. De juiste ‘moodfoods’ zou je dan eens kunnen proberen.

Druk, druk, druk ​

Kinderen naar school brengen, in de file naar kantoor, na school meteen door naar voetbal, judo of muziekles, hongerig in de rij bij de kassa, daarna nog snel een gezonde maaltijd koken… en ’s avonds uitgeput op de bank. Herkenbaar? Of misschien zijn er wat problemen op je werk, moet je de hele dag videobellen, pieker je over geld of slaap je slecht? Soms is het allemaal te veel en is er amper tijd voor de broodnodige ontspanning.

Toch is het heel belangrijk voor je brein en je darmen om tijd voor jezelf te nemen. Maak eens een flinke wandeling in de buitenlucht, dat is niet alleen goed voor je spieren, je wordt er vrolijker van. En gezond eten is net zo belangrijk voor een goede leefstijl.

Darmen in gesprek

Je darmen worden blij van vezelrijke voeding en genoeg vocht. Je humeur trouwens ook. Want wist je dat er een verband is tussen je brein en je darmen? Darmbacteriën communiceren met je brein, en omgekeerd. Er worden de hele dag allerlei signalen heen en weer verzonden. Dit loopt via het enterisch zenuwstelsel. Lees er hier meer over 

Invloed leefstijl op darm & brein

Kinderen op de middelbare school of al aan het studeren? Dan weet je dat de één zich zonder problemen door de examens heen werkt. De ander zit steeds op de wc, heeft een kort lontje, is misselijk van de spanning of eet juist de halve koelkast leeg. Examenstress kan zo heftig zijn dat hele lichaam, inclusief de darmen, van slag raken.

Heel vreemd is dat eigenlijk niet, want er is een link tussen je brein en je darmen. De darmbacteriën communiceren met het brein en andersom. Er worden de hele dag allerlei signalen heen en weer verzonden. Dit loopt via het enterische zenuwstelsel

Eet je blij!

Kunnen we ons vrolijk eten? Natuurlijk is het minder simpel dan het klinkt. Je springt niet opeens een gat in de lucht door een kom havermout weg te werken. Ook kun je je gepieker niet weg eten met pure chocolade. Maar… er zit een kern van waarheid in. Er is namelijk een verband tussen je brein en je darmen.

Blije buik

De stof serotonine, die zich met name in je darmen maar ook in je hersenen en bloedplaatjes bevindt, speelt een belangrijke rol bij het overdragen van alle signalen tussen darm en brein.

Het helpt bij de communicatie tussen de hersenen en onze darmen, die plaatsvindt via ons enterische zenuwstelsel. Over en weer worden er signalen verzonden. Als dit systeem goed werkt, levert serotonine ons een gelukgevoel op. Maar bij een verstoring van de communicatie, kunnen we ons minder goed voelen. Serotonine aangemaakt uit het aminozuur tryptofaan.

‘Moodfoods’

Voedingsbronnen van tryptofaan zijn bijvoorbeeld bruine rijst, zonnebloempitten, pompoen- en sesamzaadjes, pinda’s, kalkoen, eieren, kaas, melk, tofu en andere sojaproducten en chocolade. In pure chocola zit ook tryptofaan, maar de hoeveelheid ervan is (helaas) veel te laag om een goede ‘leverancier’ te zijn.

Ook koolhydraatrijke voeding zou wel eens een rol kunnen spelen bij het in standhouden van de goede hoeveelheden serotonine. Denk aan volkorenbrood, volkorenspaghetti, zilvervliesrijst, bepaalde groenten en bonen.

Recept met Yakult! ​

Wist je dat je met Yakult heerlijke gerechten kunt maken die vol vezels en koolhydraten zitten? Probeer eens havermout met Yakult als ontbijt. Dan begin je je dag goed! Of wat denk je van een heerlijke coleslaw als lunch of avondmaaltijd? Kijk hier voor heerlijke recepten. 

Wanneer u onze website gebruikt, worden er cookies geplaatst voor analysedoeleinden en om uw ervaring op onze website waardevoller te maken. Als u op “Akkoord” klikt, wordt er nog een cookie geplaatst die ervoor zorgt dat de inhoud en advertenties beter op uw voorkeuren voor deze en andere websites worden afgestemd.
Akkoord Lees meer over het beheren van uw cookie-instellingen.