Yakult gebruikt cookies op haar websites. Deze cookies worden gebruikt voor analytische doeleinden en om uw voorkeuren en interesses te onthouden. Door verder gebruik van de website, accepteert u het gebruik van cookies zoals beschreven in het privacybeleid. Ok

Fermentatie, een eeuwenoud proces

Natto, miso en sojasaus, het zijn allemaal gefermenteerde producten die in Japan veel gegeten worden. Ze horen bij ons gewone dagelijks leven. Maar het woord fermentatie
ging eigenlijk pas voor me ‘leven’ toen ik jaren geleden bij Yakult in Nederland begon te werken. Want fermentatie is bij de productie van Yakult het belangrijkste proces.

Fermentatie betekent dat organische stoffen door micro-organismen, zoals bepaalde bacteriën, worden omgezet in iets anders. De meeste gefermenteerde producten werden bij toeval ontdekt en gebruikt als een methode om voedsel te conserveren. Maar door de fermentatie verbetert ook de smaak. Dit eeuwenoude proces vindt niet alleen plaats in Japan, maar ook in Nederland. Kaas, zuurkool en wijn zijn bijvoorbeeld producten die gefermenteerd zijn! In de Japanse keuken worden gefermenteerde producten bij elke maaltijd wel gebruikt.

Miso (gefermenteerde sojabonenpasta) en katsuo bushi (gestoomde gefermenteerde en gedroogde bonitovis) zijn bijvoorbeeld onmisbare ingrediënten voor de soep die we bijna dagelijks eten, zowel bij het ontbijt, de lunch als het diner. Miso zit vol eiwit, vitamine B en glutaminezuur.

Huisbacteriën!

Ook sojasaus, sake (rijstwijn) en azijn horen bij het Japanse voedingspatroon. Verder eten we in Japan veel soorten ingelegde groenten, zoals rettich, knolraap, Chinese kool, gember, aubergine en komkommers.

Ze zitten vol vitamine A, B-complex, C en verschillende mineralen. Voor het inleggen heb je met name zout, miso, sojasaus, azijn, rijstzemelen en sakedroesem (bezinksel) nodig. Daarna moet het, afhankelijk van de soort groenten, een bepaalde tijd fermenteren in een pot met een deksel. Vroeger ontwikkelden families hun eigen manier van fermenteren. Ze gebruikten steeds dezelfde bacteriën, door van elke hoeveelheid gefermenteerd voedsel een deel te bewaren en weer toe te voegen aan een nieuwe hoeveelheid die gefermenteerd moest worden. Zo onstonden er generaties ‘huisbacteriën’, die zelfs met de bruid meegingen naar haar nieuwe familie.

Specifieke smaak

Umeboshi, een hele zure ingelegde pruim, wordt ook veel gebruikt in de traditionele keuken.

Wat de meeste Nederlanders absoluut niet lekker vinden is ‘natto’. Dit zijn gefermenteerde sojabonen. Veel van mijn Nederlandse vrienden hebben er een hekel aan, vooral aan de sterke geur en de specifieke smaak! Maar ik vind het heerlijk. In Japan eten we natto vooral in de winter.

Tegenwoordig kun je in Nederlandse supermarkten veel Japanse voedingsmiddelen krijgen. Maar ik maak miso zelf, van echte Japanse sojabonen die ik minstens 12 maanden laat fermenteren. Behalve dat gefermenteerde producten een heerlijke smaak hebben en lang bewaard kunnen worden, passen ze ook prima in een goed voedingspatroon.

Makiko’s speciale recepten met gefermenteerde producten

Een lekker gerecht is kip met gember. Ik maak het vaak als ik weinig tijd heb, want het is heel snel klaar. Ook de misosoep is makkelijk te maken. Probeer maar!

Misosoep met spitskool en ei

Snel klaar en heel lekker. Als bijgerecht, maar ook voor de lunch bijvoorbeeld. Bekijk hier hoe je deze misosoep in een handomdraai op tafel hebt.

Snel ingelegde komkommer en bospeen

Je kunt zelf ook heel simpel ingelegde groente maken. Bekijk hier het recept voor dit kleurrijke bordje op tafel.

Makiko's fijne kipfilet met gember

Heerlijk licht en makkelijk kipgerecht met een verfijnde smaak. Bekijk hier hoe Makiko dit kookt!

Broccoli & garnalen met miso- en yoghurtsaus

Superlekkere en vrolijke combinatie. Bekijk hier hoe je deze speciale maaltijd maakt.