Yakult gebruikt cookies op haar websites. Deze cookies worden gebruikt voor analytische doeleinden en om uw voorkeuren en interesses te onthouden. Door verder gebruik van de website, accepteert u het gebruik van cookies zoals beschreven in het privacybeleid. Ok

Eet je fit!

 

Laat je inspireren door deze tips van Esther; één van onze dietisten.

PS.  Yakult past ook binnen een goede levensstijl.

Start met variatie !

Als je gevarieerd eet, krijg je veel verschillende vitaminen en mineralen binnen. Deze variatie krijg je door alle groente- en fruitsoorten af te wisselen, te variëren met vis, vlees en/of vegetarisch en regelmatig vezelrijke producten te eten zoals peulvruchten, volkorenbrood en zilvervliesrijst. Je kunt je dag beginnen met een heerlijk ontbijt met bijvoorbeeld fruit, brood of ontbijtgranen. En probeer minstens anderhalve liter vocht per dag te drinken. Dit hoeft natuurlijk niet alleen water te zijn.

TIP 1. In de startblokken met een goed ontbijt

Als je ontbijt, zorg je meteen goed voor je lichaam. Je spijsvertering begint te werken en je krijgt direct energie. Toch lukt het niet altijd om te ontbijten. Te druk, te gehaast, geen zin, te vroeg, de kinderen moeten naar school, allemaal redenen om dit belangrijke eetmoment over te slaan. Toch kan het makkelijker zijn dan je denkt door misschien net iets eerder op te staan of de avond van tevoren al zoveel mogelijk ontbijtspullen klaar te zetten. Een snel en simpel ontbijt is bijvoorbeeld fruit met yoghurt of ontbijtgranen. Deze producten zitten vol vitaminen en vezels voor een goed begin van de dag!

TIP 2. Lekker én gebalanceerd eten, dat kan!

Als je gevarieerd eet, krijg je alle verschillende vitaminen en mineralen binnen die je lichaam nodig heeft. Eet daarom uit alle vijf vakken van de Schijf van Vijf, wissel groente- en fruitsoorten af en neem regelmatig vezelrijke producten zoals peulvruchten, volkorenbrood en zilvervliesrijst. Op www.voedingscentrum.nl kun je de folder met de Schijf van Vijf aanvragen. Eet vooral onverzadigde vetten in de vorm van vloeibare bak- en braadproducten, oliën, noten, zaden, vis en avocado.

TIP 3. Dol op vezels

Vezelrijk eten is niet alleen lekker, maar ook heel belangrijk voor je lichaam. Ongeveer 30 tot 40 gram vezels per dag is voldoende. Maar hoe krijg je ze binnen?

  • Start de dag bijvoorbeeld met een stevig ontbijt van twee volkorenboterhammen of ontbijtgranen met melk of yoghurt en natuurlijk een stuk fruit of een vers sapje.
  • Eet ook bij de lunch twee tot vier volkoren boterhammen en doe er voor de variatie eens een tomaatje of plakjes komkommer op.
  • Neem volop groente bij de warme maaltijd (250 gram per dag). Vergeet de aardappelen volkorenpasta of zilvervliesrijst niet én lekkere rauwkost als extra traktatie!
  • Probeer minimaal twee keer per dag fruit te eten.
  • Eet iedere dag een handje (ongezouten) noten, zoals walnoten bijvoorbeeld.

Op www.voedingscentrum.nl kun je met de ‘Eet jij gezond-test’ meteen zien of je voldoende vezels binnenkrijgt!

Tip 4. Pas op met het crashdieet…

Gevarieerd eten is altijd heel belangrijk, maar vooral als je meer gaat bewegen! Heel wat mensen storten zich als ze beginnen met sporten ook nog eens in een crashdieet. Niet handig want als je meer gaat bewegen moet je ook slim eten. En eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk. Het gaat er vooral om dat je veel verschillende voedingsmiddelen eet, de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vezels binnenkrijgt en genoeg drinkt. Yakult geeft je graag een steuntje in de rug:

  • Start met een ontbijt van bijvoorbeeld fruit, brood of ontbijtgranen.
  • Als je gevarieerd eet, krijg je veel verschillende vitaminen en mineralen binnen. Deze variatie krijg je door alle groente- en fruitsoorten af te wisselen en regelmatig vezelrijke producten te eten zoals peulvruchten, volkorenbrood en zilvervliesrijst.
  • Probeer minstens anderhalve liter vocht per dag te drinken. Dit hoeft niet alleen water te zijn.

TIP 5. Drink je fit

Probeer minstens 1½ tot 2 liter vocht per dag te drinken. Als je veel sport en vooral bij warm weer, heb je zelfs minimaal 2 liter vocht per dag nodig. Dat kan water, thee, (soja)melk, koffie maar ook bijvoorbeeld soep zijn. Vind je het lastig om voldoende te drinken omdat je het regelmatig vergeet? Diëtisten hebben er vaak wel goede tips voor! Kijk ook eens op www.spijsvertering.info.

Tip 6. Wat kies ik als ik uit eten ga?

Als je thuis kookt, kun je natuurlijk makkelijk een uitgebalanceerde maaltijd bereiden. Maar ook in een restaurant is het mogelijk om een goede keuze maken. Een paar tips om te onthouden als je uit eten gaat:

  • Ga niet uitgehongerd aan tafel. Bereid je voor en eet thuis gerust eerst een volkoren boterham of een stuk fruit voor je vertrekt.
  • Stort je niet op het brood en de boter of olie.
  • Bestel een salade of soep als voorgerecht.
  • Vraag om sausjes en dressings apart te serveren of helemaal weg te laten.