Yakult gebruikt cookies op haar websites. Deze cookies worden gebruikt voor analytische doeleinden en om uw voorkeuren en interesses te onthouden. Door verder gebruik van de website, accepteert u het gebruik van cookies zoals beschreven in het privacybeleid. Ok

Het bruine vet in actie!

Column Esther van Etten

Esther is sportdiëtist en heeft haar eigen praktijk bij Fysiomed Sportmedisch Centrum Amsterdam.

Het bruine vet in actie !

Een aantal maanden geleden las ik een artikel over ‘bruin en wit’ vet. Interessant dacht ik. In de afgelopen 18 jaar dat ik als (sport)diëtist werkzaam ben, zijn er ontelbare onderzoeken naar overgewicht gedaan. Maar dit trok mijn aandacht. Zou het zo kunnen zijn dat je minder afvalt als het bruine en witte vet niet goed is verdeeld?

Met bruin vet word je geboren, het houdt pasgeborenen op temperatuur. Aangenomen werd dat volwassenen daarna niks meer met het bruine vet doen. Maar niets is minder waar! Het bruine vet blijkt het goede vet te zijn. Vooral slanke mensen ‘gebruiken’ dit bruine vet om warm te blijven en het verbrandt energie als we het koud hebben. Dikke mensen hebben minder bruin en meer wit vet. En juist dit witte vet is veel hardnekkiger, het houdt het lichaam warm én het houdt graag energie vast. Hoe dikker je wordt, hoe groter de laag met wit vet. Hierdoor wordt het bruine vet minder aangesproken omdat het witte vet je lichaam al voldoende warm houdt.

Als het buiten kouder wordt, moet het bruine vet in actie komen want we moeten warm blijven. Dus plof niet op de bank met de kachel hoog, maar laat je vet werken! Een beetje kou lijden kan echt geen kwaad. Maar voor overtollig gewicht moeten we toch het witte vet aanspreken. Dit witte vet ‘smelt’ niet zomaar… Je kunt het ook niet ‘omturnen’ tot bruin vet. Afvallen blijft de enige remedie. Neem de tijd, met de juiste hoeveelheid gezonde voeding en een goede dosis beweging moet ook het witte vet verminderen. Minder kilo’s = minder vet.  Daarom is het goed de ook in de lente-, herfst- en wintermaanden in beweging te blijven. Wacht niet tot het zomer is, maar begin meteen. Misschien heb je een leuke vereniging of sportschool in de buurt of kun je met een groepje buiten blijven trainen? Sporten geeft je echt superveel energie. En hulp nodig met je eetpatroon? Zoek een diëtist en maak een afspraak. 

 

Esther geeft voedingsadviezen aan diverse topsporters, o.a. veel spelers van het Nederlands elftal en AZ, toptennisspelers en -speelsters. Ze geeft ook op maat gemaakte adviezen aan mensen met overgewicht. Daarnaast loopt zij twee keer per week hard en geeft een aantal uren les op een sportschool. In 1996-1997 is Esther Nederlands Kampioen sportaerobics geweest.  Als sportdiëtist wordt ze ook regelmatig benaderd door de media om uitleg te geven wat o.a. sportvoeding inhoudt. 

www.esthervanetten.nlinfo@esthervanetten.nl