Yakult gebruikt cookies op haar websites. Wij gebruiken deze cookies om uw instellingen en voorkeuren te onthouden, voor analytische doeleinden en om content en advertenties op u af te stemmen, op deze website en elders. Als u op Ok klikt, accepteert u het gebruik van cookies zoals beschreven in het privacybeleid. Ok

Ishoku dogen, koken met kleur!

‘Mijn moeder heeft me geleerd dat er veel kleur op tafel moet staan. Niet alleen omdat het er mooi uitziet, maar ook omdat je dan automatisch gevarieerder eet. Juist groenten geven veel kleur!’

 

In Japan is er altijd veel aandacht voor voeding. Elke dag is er wel een tv- of radioprogramma over dit onderwerp. En er zijn zelfs culinaire tijdschriften alleen over groente waarin wordt uitgelegd welke vitamines ze bevatten en waarom die zo belangrijk zijn. Ook Makiko denkt daaraan als ze kookt: ‘Lekker en verantwoord eten moet bestaan uit een gebalanceerde en gevarieerde hoeveelheid voedingsstoffen. Dat is belangrijk. Elk ingrediënt heeft een bepaalde functie. Ik kom uit een familie die geïnteresseerd is in voeding. Mijn moeder heeft me geleerd dat er veel kleur op tafel moet staan. Niet alleen omdat het er mooi uitziet maar ook omdat je dan automatisch gevarieerder eet. Juist groenten geven veel kleur! Dus veel groen, rood en geel (groenten) en weinig bruin (vlees).Groen zeewier bijvoorbeeld zit boordevol vitamines en mineralen. Witte tofu, gemaakt van sojabonen, levert eiwit en calcium en bevat heel weinig calorieën. Verder worden er in Japan veel gefermenteerde producten gegeten, zoals ingemaakte groenten, vergelijkbaar met onze zure augurken.’ Van oudsher eten Japanners drie warme maaltijden per dag, die qua samenstelling niet erg van elkaar verschillen. Maar de laatste decennia is het voedingspatroon sterk veranderd. Japanners eten nu ook veel andere soorten voedsel waaronder pasta, curry en hamburgers. Zeker niet iedereen kookt meer elke dag traditioneel Japans.

Wat eet ik zelf?

‘Ik eet zo’n drie keer per week “westers” met aardappelen, drie keer Japans met rijst en één keer pasta. Vaak ga ik op vrijdagochtend heel vroeg naar de markt om verse vis te kopen. In Japan eten we veel vis en zijn er in gewone supermarkten allerlei, zelfs seizoensgebonden, vissoorten te koop, die ik hier niet kan krijgen. Ook bepaalde soorten groente kun je in Nederland nergens vinden. Vooral de Japanse seizoengroenten zoals bamboescheuten en lotuswortel mis ik. Daarom zoek ik altijd naar Nederlandse ingrediënten die geschikt zijn om op Japanse manier te bereiden. Een echt succesnummer is spruitjes met speciale Japanse mosterd-mayonaisesaus. Iedereen vindt die heerlijk, ook mijn moeder!’

Probeer mijn gerechten eens en geniet!

'Wakame' - Japanse zeewiersalade

Groen zeewier zit boordevol vitamines en mineralen.

Bekijk hier de instructies voor Makiko’s eigengemaakte ‘Wakame’ – groene zeewiersalade.  

Gebakken zalm met groenten en shii-take

In  Japan eten we veel vis en zijn er in gewone supermarkten allerlei, zelfs seizoensgebonden, vissoorten te koop die ik hier niet kan krijgen. Maar zalm gelukkig wel!

Bekijk hier mijn recept met zalm.

Niku-Jyaga - Japanse stoofschotel

Deze lekkere stoofschotel met verse groenten en vlees wordt nóg malser als je het een dag van tevoren maakt.

Bekijk hier het recept.

Hollands-Japanse spruitjes in mosterd-mayonaisesaus

‘Ook Nederlandse ingrediënten zijn soms geschikt om op Japanse manier te bereiden. Deze spruitjes met speciale Japanse mosterd-mayonaisesaus zijn altijd een groot succes!’

Bekijk hier mijn speciale spruitjes in mosterd-mayonaisesaus.