Ons verhaal

Onze missie

Onze missie is om iedereen te inspireren in welzijn en geluk. Want dat willen we uiteindelijk toch allemaal? Hiermee volgen we de filosofie van onze oprichter. Hij was ervan overtuigd dat je ziekten beter kon voorkomen dan genezen én dat darmgezondheid onmisbaar is voor welzijn. Zijn visie staat nog steeds centraal bij alles wat we doen.

`Wij dragen bij aan gezondheid en geluk voor iedereen in de wereld, door te streven naar topprestaties in de wetenschap in het algemeen en door onderzoek naar micro-organismen in het bijzonder.`

Ons verhaal

 

Van toen naar nu

Onze reis begint in Japan, maar daar blijft het niet bij. Nu genieten meer dan 40 miljoen mensen elke dag van de producten van Yakult, in zo`n 40 landen en regio`s over de hele wereld. En onze Yakult-familie bestaat inmiddels al uit 111.000 mensen. Zet `m op team!

Yakult Dr Shirota kijkend in een microscope.

Ontmoet onze bijzondere oprichter

Dr. Minoru Shirota was een bijzondere man. Ok, wij zijn dan misschien een beetje bevooroordeeld, maar hij was het echt. Hij was een pionier in de microbiologie en zette alles op alles om bij te dragen aan de gezondheid en het geluk van anderen. Laten we eens kijken waar het allemaal begon.

Het verhaal van Shirota

Minoru Shirota wordt geboren in 1899 in Iida-shi, in de provincie Nagano, als derde zoon van de zeven kinderen van Hanshichi (vader) en Tame Shirota. De Shirota`s waren zijdehandelaren en zijn vader werkte voor een bank.

Minoru en microbiologie

Triest genoeg sterven aan het begin van de 20ste eeuw veel mensen in Japan door slechte hygiëne en gebrek aan goede voeding. De jonge wetenschapper dr. Shirota kan dit niet langer aanzien en gaat daarom op zoek naar het geheim van bacteriën. In 1921 begint hij met zijn studie Microbiologie aan de Universiteit van Kyoto. Hier raakt dr. Shirota ervan overtuigd dat gezonde darmen belangrijk zijn voor een gezond leven. Minoru besluit arts te worden en ziekten te bestuderen om zo mensen te kunnen helpen.

Uitvergrote bacteriën.

Unieke bacteriën

Om dit te kunnen doen, concentreert dr. Shirota zich op het vinden van de juiste bacterie die sterk genoeg zou zijn om levend aan te komen in de darmen én tegelijkertijd in harmonie kan leven met de andere darmbacteriën. In 1930, in dezelfde maand waarin hij afstudeert als arts, lukt het hem uiteindelijk om de melkzuurbacterie waar hij zo lang naar gezocht had, te selecteren en te cultiveren – de L. casei Shirota.

Traditionele flesje van Yakult in glas.

De geboorte van Yakult

In 1935 ontwikkelt dr. Shirota de ideale basis voor de L. casei Shirota, een gefermenteerde zuiveldrank. Geïnspireerd op het Esperanto woord voor yoghurt `Jahurto,`noemt hij zijn product Yakult. In die tijd leek het er namelijk op dat het Esperanto de universele wereldtaal zou worden, en dr. Shirota wilde persé een naam kiezen die overal begrepen zou worden. Daar proosten we op!

Shirotaïsme

Kencho Choju en de L. casei Shirota

Voor dr. Shirota was het duidelijk dat gezonde darmen de basis van een lang leven zijn. Hij noemde dit Kencho Choju. En hier houdt dr. Shirota zich tijdens zijn jarenlange onderzoek naar bacteriën aan vast. In 1930 lukt het hem om een melkzuurbacterie te selecteren en te cultiveren die sterk genoeg was om levend aan te komen in de darmen. En diezelfde bacteriestam zit nog altijd in onze Yakult-flesjes. Bijzonder toch?

Lachende Yakult lady.

Grote dingen beginnen klein

Dr. Shirota begint heel kleinschalig met het uitdelen van Yakult aan patiënten in zijn regio. Maar het nieuws over zijn ontdekking verspreid zich razendsnel en de vraag naar Yakult schiet omhoog. Om zijn kleine flesjes in heel Japan verkrijgbaar te maken, kiest Yakult voor een unieke aanpak. In 1963 wordt het innovatieve Yakult Ladies Home Delivery systeem gelanceerd. De eerste sociale pioniers van Yakult!

Yakult Promotiecentra

Hier worden de Yakult Ladies opgeleid en leren ze hoe ze Yakult het best kunnen bezorgen. Dr. Shirota noemde deze centra liever geen verkooppunten, omdat ze dat eigenlijk ook niet waren. Het doel van de centra was het promoten van welzijn en geluk. Nu zijn er meer dan 2.448 van deze Yakult Promotiecentra in Japan en ze zijn nog altijd een hecht onderdeel van de samenleving door het beschikbaar maken en betaalbaar houden van Yakult voor iedereen – een grondgedachte van het Shirotaïsme.