Vitamine D & E

Wat is vitamine D?

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine en wordt in de darm het best opgenomen als er ook vet of olie aanwezig is. Het zit dus vooral in voedingsmiddelen die vet bevatten, zoals bijvoorbeeld vette vis en margarine. Maar vitamine D wordt ook door de huid aangemaakt onder invloed van de zon. Het lichaam kan vitamine D opslaan in vetweefsel en organen, zoals de lever.

Wat is vitamine E?

Ons lichaam kan zelf geen vitamine E maken, maar je hebt het wel nodig. Het werkt als een antioxidant en beschermt zo de cellen, bloedvaten, organen, ogen en weefsel. Ook speelt vitamine E een rol bij het regelen van de stofwisseling in de cel. Vitamine E zit in zonnebloemolie, halvarine, margarine, brood, graanproducten, noten, zaden, groenten en fruit. Vitamine E breekt af als je het verhit, maar toch blijft er dan genoeg vitamine E over. (bron: Voedingscentrum)

 

Waarom heb je vitamine D nodig?

Makkelijk traplopen, lekker buiten wandelen of gewoon opstaan uit een stoel. Je denkt er misschien niet over na, maar je hebt er wel sterke botten en spieren voor nodig.

Wist je dat…

Vitamine D helpt om calcium (kalk) uit onze voeding in het lichaam op te nemen? Dit is samen zijn ze belangrijk voor sterkte botten en tanden. Maar vitamine D speelt ook een rol bij de opname van andere mineralen zoals fosfor. Behalve voor een gezonde botopbouw is deze vitamine ook belangrijk voor onze weerstand en een goede werking van de spieren. Een tekort kan zelfs zorgen voor botontkalking en spierzwakte.

 

Hoeveel vitamine D hebben we nodig?

Dat is niet voor iedereen hetzelfde. Het hangt af van bijvoorbeeld je leeftijd en huidskleur maar ook of je weinig buiten komt.
Wist je dat je op twee manieren vitamine D kunt binnenkrijgen? Via je voeding maar ook door zon op je huid. In het algemeen geldt: ben je onder de 70 jaar, dan heb je 10 microgram per dag nodig. Voor iedereen boven de 70 jaar wordt 20 microgram aanbevolen. Producten die vitamine D bevatten zijn o.a. (vette) vis, eieren en boter of margarine.

Een beetje extra

Niet iedereen krijgt via voeding genoeg vitamine D binnen. En omdat in Nederland de zon zich soms schuilhoudt, krijg je niet altijd genoeg zon op je huid.

Ouderen of mensen met een bedekte huid

Mensen die weinig buiten komen of een bedekte of getinte huid hebben, ouderen en zwangeren die weinig buiten komen kunnen wel wat extra vitamine D gebruiken.
Het Voedingscentrum adviseert deze groepen elke dag extra vitamine D te nemen.