Vitamine D: veelzijdig vitamine

Vitamine D is een van de weinige vitamines die je lichaam zelf kan aanmaken. Maar… daarvoor moet je wel elke dag naar buiten. Daarnaast krijg je vitamine D ook binnen via je voeding. Bijvoorbeeld met vette vis, margarine en Yakult Light! Lees er hier meer over. 

Vitamine D is belangrijk voor jong en oud. Voor sommige mensen is dit vitamine extra belangrijk. Heb je een getinte of bedekte huid? Kom je weinig buiten? Of ben je een vrouw boven de 50 of een man boven de 70? Heb je een kind tussen de 0 en 3 of ben je zwanger? Al deze groepen kunnen wat extra vitamine D gebruiken.

Hoe houd jij je vitamine D op peil?

Buiten zijn, in het zonlicht, helpt je om vitamine D aan te maken in je huid. Ga elke dag minstens een kwartier tussen 11.00 uur en 15.00 uur in de zon, met in ieder geval je hoofd en handen onbedekt. De aanmaak van vitamine D is het best tussen april en oktober. En als je dan ook nog eet volgens de Schijf van Vijf, met in ieder geval 1 keer per week vette vis, dagelijks margarine voor bakken en braden en bijvoorbeeld halvarine op brood, dan ben je goed bezig en krijg je voldoende vitamine D via je voeding binnen!

Zon op je bord

Vette vis bevat van nature veel vitamine D. Maak eens een haringsalade met biet voor de lunch, of eet een broodje makreel. Gegrilde zalm of sardines is ook een erg goed idee. Vlees en eieren bevatten ook nog wat vitamine D, maar minder dan vette vis. In Nederland wordt vitamine D ook toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten (maar niet aan olie). In roomboter zit van nature vitamine D, maar veel minder dan wat er wordt toegevoegd aan margarine en halvarine.

Vitamine D – top 6

  1. Regenboogforel (stukje van 100 gram: 9,4 microgram) 
  2. Zalm (per 100 gram 4,6 microgram) 
  3. Makreel (gestoomd, per 100 gram 4,3 microgram) 
  4. Lever (runderlever bereid, per 100 gram 4,3 microgram) 
  5. Eieren (gekookt ei, per stuk 0,9 microgram) 
  6. Margarine/halvarine op brood (per snee 0,4 microgram) (bron: Nevo-online) 

            Weet jij of je extra vitamine D nodig hebt? Doe nu de test en ontdek het snel en eenvoudig.