Yakult gebruikt cookies op haar websites. Deze cookies worden gebruikt voor analytische doeleinden en om uw voorkeuren en interesses te onthouden. Door verder gebruik van de website, accepteert u het gebruik van cookies zoals beschreven in het privacybeleid. Ok

Tips – Voor een fit en ontspannen leven!

Sporten en gevarieerd eten is goed voor lijf én geest. Lekker bezig zijn en je fit voelen, wie wil dat nou niet? Je gaat er niet alleen beter uitzien, maar krijgt vooral meer energie n zelfvertrouwen. Vind je het moeilijk om voldoende te bewegen en daarnaast goed te eten? Laat je dan inspireren door de handige tips van sportdiëtist Esther!

Wist je dit al?

  • Je kunt je conditie op peil houden door regelmatig te bewegen of te sporten. Minimaal een half uur per dag is prima. 
  • Ontspan! Je lichaam heeft regelmatig ontspanning nodig als afwisseling op alle actie.
  • Met 10.000 stappen lopen per dag verbruik je 400 calorieën.
  • Met 30 minuten dweilen of stofzuigen, verbruik je 112 calorieën.
  • 30 minuten zwemmen hetzelfde is als 45 minuten activiteit op het land?
  • Als je hockeyt, je tussen de 600 en 800 kcal per wedstrijd verbrandt?
  • Yakult leverde in 2013 meer dan 200.000 flesjes aan topatleten zoals schaatsers, volleyballers, voetballers, atleten, zwemmers, turners, zeilers, triatleten en hockeyers.

Tip 1. Kies een sport die bij je past

Er zijn veel sporten waar je uit kunt kiezen. Maar wat vind je nou leuk genoeg om moeiteloos vol te houden? Dat is een kwestie van uitproberen. En als een sport niets voor je is, probeer je gewoon nog even verder. We hebben alvast wat ‘sportfeitjes’ onder elkaar gezet ter inspiratie!

Fiets je fit

Wist je dat regelmatig fietsen je fitheid met 13% verhoogt? Het stimuleert de ademhaling en bloedsomloop en je gebruikt veel spieren tegelijk. Als je elke dag 30 minuten fietst met een gemiddeld tempo van 18 km/u verbruik je 150 kcal meer dan als je stilzit. (bron: TNO Rapport: Fietsen is groen, gezond en voordelig 2010). Op zoek naar georganiseerde fietstochten? Kijk eens op www.ntfu.nl en www.nederlandfietsland.nl

Dans je fit

Zumba, stijldansen, salsa of streetdance: dansen is een prima vorm van bewegen voor jong en oud. Het maakt je soepeler, sterker en vergroot je uithoudingsvermogen. Als je een halfuur danst, kun je tussen de 200 en 400 calorieën verbranden. Je zult zien dat je je fitter voelt. Dus zet je favoriete muziek op en… Kijk voor informatie over dansstijlen en -scholen op www.dansen.nl

Zwem je fit

Zwemmen is een ideale work-out voor je hele lichaam. Je verbrandt al calorieën op het moment dat je het water in gaat, omdat je lichaam harder moet werken om warm te blijven. Het water ondersteunt 90% van je lichaamsgewicht omdat je drijft. Je gewrichten worden dan ook veel minder belast, vergeleken met de meeste andere vormen van beweging. Bovendien verbruik je met zwemmen anderhalf keer zoveel energie als een sport ‘op het land’. Kijk voor meer zweminformatie op www.knzb.nl

Tip 2. Eet op tijd als je gaat sporten

Als je intensief gaat sporten, kun je het best een aantal uur van tevoren koolhydraatrijk eten. Denk aan volkorenbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst, (zoete) aardappelen of muesli. Een uur of half uur voor je training kun je nog een gezonde snack nemen, zoals een banaan, rijstkoek, fruitsmoothie of yoghurt met fruit. Drink genoeg om te voorkomen dat je uitdroogt. Als je zeker wilt weten of je genoeg hebt gedronken, kijk je voor het sporten welke kleur je urine heeft. Lichtgeel is goed, bij een donkere kleur drink je nog wat extra water of thee. Bij een lange training is het ook goed om tussendoor te drinken. Probeer dat te doen voordat je dorst krijgt, zodat je vochtgehalte altijd op peil is.

Tip 3. Neem je rust en ontspan

Als je druk bezig bent en regelmatig sport, is het ook belangrijk om rust te nemen. Ga lekker in de tuin zitten met een boek, luister naar muziek of doe bewust een aantal ademhalingsoefeningen zoals:

• Leg bijvoorbeeld je hand op je buik. Bij het inademen moet je buik omhoog gaan, en bij uitademen gaat hij weer omlaag. Doe dat een aantal keren.
• Je kunt ook de doorsnee dagelijkse dingen wat rustiger doen, zo spaar je heel wat energie.
• En, erg belangrijk, maak je hoofd leeg voor je gaat slapen. Veel mensen piekeren in bed. Schrijf desnoods je negatieve gedachten of to-do’s voor de volgende dag even van je af!