Yoga-houdingen Deel II

Met Yoga kun je fysieke inspanning combineren met mindfulness en een juiste ademhaling. En dat op een gemakkelijke manier! Het enige dat je nodig hebt is een yogamat en een outfit waarin je je vrij kunt bewegen. Zoek een ruimte waar je niet gestoord kunt worden en volg samen met yogi Cartsen en Karin de verschillende yoga-houdingen.

 

Halve Lotus

Yogi Carsten: ”Deze beweging versterkt de rug. Het strekt ook de heupen, knieën en enkels. Rechtop zitten met je ruggenwervel op één lijn, kalmeert de geest en vermindert stress en angstgevoelens.”

Cobra

Yogi Carsten vertelt: ”Klaar voor een nieuwe werkdag? Start je dag met de Cobra. Deze houding is perfect voor het stretchen van je rug en benen. Daarnaast opent het ook je borstkas en schouders. Zo ben je klaar om aan de dag te beginnen.”

Pigeon

Yogi Karin: ”Drukke dag op het werk of op school? Ontspan met de Pigeon. Dit is een houding waarbij de heupmobiliteit verhoogd wordt én het kalmeert de geest. Let op: je kan een intense rek op de buitenste heup voelen. Als je voorhoofd de mat niet bereikt, kun je met je handen vuisten maken, deze op elkaar stapelen en dan je voorhoofd op je handen laten rusten, of een blokje gebruiken.”

Wind-Relieving

Yogi Karin: ”Het weekend kun je beginnen met de Wind-Relieving. Deze houding staat bekend om het vrijkomen van gas in je darmen. Het vrijkomen van dit gas verbetert de kwaliteit en effectiviteit van je spijsverteringskanaal. Het kan helpen bij het verlichten van winderigheid en een opgeblazen gevoel.”

Corpse

Yogi Karin: ”De ultieme houding voor herstel is de Corpse. Als je in rust bent, zul je je parasympatische-zenuwstelsel aanspreken. Dit staat ook wel bekend als je “spijsvertering in rust” reactie. Terwijl je stil ligt, laat je alle stress los en creëer je letterlijk een rustige omgeving voor je lichaam. Zo kun je heel relaxed aan je weekend beginnen.”

Child's

Yogi Carsten: ”Om de week goed te beginnen, is het vandaag de houding van de Child’s. Deze houding is een aanrader wanneer je last hebt van spijsverteringsproblemen. Het kan zijn dat je in deze houding niet alleen een gevoel van fysiek comfort voelt, maar ook emotioneel, omdat het een zeer herstellende en kalmerende houding is.”

Happy baby

Yogi Carsten: ”Heb je een drukke dag achter de rug? Dan is de “Happy baby” de ideale houding om te ontspannen. Deze houding laat de spanning die in je rug gevangen zit los én masseert de interne organen van je spijsverteringsstelsel.”

Reclining Abdominal Twist

Yogi Carsten: ”De draaiende beweging van deze houding masseert de darmen. Ook stimuleert het de bloedtoevoer naar je darmen, waardoor de spijsvertering kan verbeteren. Voor een goede start van de dag.”