De zon, een bron van vitamine D!

Als je lekker buiten loopt of zit in de zon, krijg je niet alleen een zonnig humeur. Je maakt dan ook nog eens vitamine D aan in je huid. Maar niet iedereen maakt dezelfde hoeveelheid aan. Lees hier wat je kunt doen om zoveel mogelijk van deze vitamine binnen te krijgen. 

Zon op je huid!

Wist je dat we vooral vitamine D binnenkrijgen dankzij de zon? Het is een van de weinige vitamines die ons lichaam zelf kan aanmaken! Maar de hoeveelheid vitamine D die we aanmaken is afhankelijk van het seizoen, het tijdstip, hoe vaak we buiten zijn en onze huidskleur. Ook het gebruik van een dagcrème met een beschermingsfactor is van invloed op de hoeveelheid vitamine D die de huid kan aanmaken. 

Zeven tips voor de optimale aanmaak van vitamine D

  1. Ga elke dag naar buiten, minstens 15-30 minuten 
  2. Houd minimaal je handen en je gezicht onbedekt 
  3. Eet 1x per week vette vis, zoals haring, makreel of zalm 
  4. Besmeer je brood met halvarine of margarine 
  5. Gebruik vloeibare margarine bij het bakken en braden 
  6. Slik extra vitamine D als je een donkere huid hebt of ouder bent dan 50 (voor vrouwen) of 70 (voor mannen). Ook voor kinderen tot 4 jaar en zwangere vrouwen geldt het advies om extra vitamine D te nemen.