Darmmicrobiota, een buik vol!  

In je darmen leven miljarden goede en slechte bacteriën, die samen de darmmicrobiota (darmflora) wordt genoemd. Wat is dat nu eigenlijk? En waarom hebben we bacteriën nodig?

Waarom hebben we bacteriën nodig?

Er leven 100 biljoen bacteriën in en op je lichaam. Sommigen leven op je huid, in je mond, neus, urinewegen en geslachtsorganen. De meesten bevinden zich in je darmen. De goede bacteriën kunnen vanuit je darmen gifstoffen neutraliseren, schimmels en slechte bacteriën tegenhouden én tegelijkertijd je darmen gezond houden en je immuunsysteem positief beïnvloeden.

Darmmicrobiota

In je darmen leven miljarden goede en slechte bacteriën, die samen de darmmicrobiota wordt genoemd. Daar leven minimaal duizend verschillende soorten. Alle micro-organismen samen op en in je lichaam noemen we de microbiota. De collectie genen op alle micro-organismen samen wordt ook wel het microbioom genoemd. Iedereen heeft zijn eigen speciale verzameling, net zo uniek als een vingerafdruk en je DNA.

Kleine helpers

Bepaalde goede bacteriën kunnen gifstoffen neutraliseren  en bijvoorbeeld gisten en minder vriendelijke  bacteriën in bedwang houden maar ook het immuunsysteem positief beïnvloeden. De slechte soorten zijn op een bepaalde manier ook nodig, maar het gaat erom dat ze niet de overhand krijgen. Het is een soort ecosysteem dat in balans moet zijn. Eigenlijk kun je dit dynamische ecosysteem van micro-organismen wel vergelijken met een ecosysteem in de natuur. Alles werkt met elkaar samen en de juiste balans is essentieel.

En dit geldt zeker voor ons lichaam waarin de darmen als een geoliede machine 24 uur per dag bezig zijn met de spijsvertering, opname van voedingstoffen en het optimaliseren van het immuunsysteem. De  darmmicrobiota produceert onder andere vitamine B en K, en bepaalde korte keten-vetzuren die helpen de darmcellen gezond te blijven.  

Kijk hier voor meer informatie over ‘onze kleinste vrienden’.

Hou je immuunsysteem in toom 

Het grootste gedeelte van het immuunsysteem zit in de darmen. De darmmicrobiota is belangrijk om het immuunsysteem te ‘leren’ wanneer het in actie moet komen tegen schadelijke bacteriën. Maar ook wanneer het juist niets moet doen.  

Balans, zo belangrijk

Een aantal factoren kunnen een ongunstige invloed hebben op de balans van de  darmmicrobiota zoals ongezond eten,  ziekte, spanningen, reizen maar ook gewoon ouder worden.   

Voor een goede balans is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten, voldoende rust te nemen,  op hygiëne te letten, ook tijdens vakanties. 

Een vezelrijke voeding kan helpen om je eigen gunstige bacteriën in de darmen op peil te houden. Denk dan bijvoorbeeld aan vezels in groenten zoals witlof  en asperges, fruit, havermout en volkorenbrood.